جیرجیرک

April 11, 2006

زبان افغانی

چند شب پیش یه برنامه از افغانستان نشون می داد و ا ین که در راه بازسازی با چه مشکلاتی دارن دست و پنجه نرم می کنند.همیشه شباهت های زبان فارسی و دری برای من جالب بوده و یکی از بزرگترین آرزوهام اینه که بتونم یه کار مقابله ای روی این دو تا زبان انجام بدم.یه قسمت از اون برنامه مربوط به امتحان رانندگی بود. سربازی که مسئول برگزاری امتحان بود به مترجم برنامۀ بی بی سی که پرسید به نظرتون این شخص نتیجۀ امتحانش چی میشه، گفت:آقا ناکام میشه.نفر بعدی قبول شد و عدۀ زیادی تماشاچی شروع کردن به دست زدن.بازم گزارشگر پرسید برای چی این ها دست می زنن؟ و سرباز جواب داد چون این ادم کامیاب شده،مردم براش چه چه می کنن .این جا هم چندین بار با چند نفر افغانی صحبت کرده ام و تقریبا میشه بیش از نود و پنج درصد حرفاشونو فهمید.البته زبان افغانی دارای چند گویش مختلف است و بیشتر قسمتی که به زبان دری حرف می زنند برای ما قابل فهم است.ولی این که کامیاب و ناکام درست تر است یا موفق و ناموفق، میتواند به زنده کردن کلماتی منجر شود که ما قرن ها پیش داشته ایم و به مرور با کلمات عربی انها را جانشین کرده ایم

3 Comments:

  • جالب بود این به کارگیری‌شان.
    به نظر کامیاب اصیل‌تر و قدیمی‌تر از موفق است، اما موفق هم دیگر کلمه‌ای کامل فارسی است و سعی برای تغییرش فایده‌ای ندارد.
    من به زبان به عنوان پدیده‌ای پویا ولی آرام نگاه می‌کنم که سعی در تغییرات ناگهانی‌دادن در آن معمولا موثر نیست.
    اگر شمای نوعی از این پس از کامیاب استفاده کنید، من هم که دوست شما هستم ممکن است یواش یواش از کامیاب استفاده کنم و اگر این استفاده کردن مزیت‌ای داشته باشد، این کاربرد گسترده خواهد شد و کامیاب جای‌گزین موفق.

    چنین گفت سولوژن! (:

    By Anonymous Anonymous, at 4:29 PM  

  • خوشحالم که نظرتون را نوشتید.نظر شما کاملا با یکی از نظریه های زبان شناسی مدرن منطبق است که می گوید در واقع نمی توان دست و پای زبان را بست و صرفآ ان رابه شکل دستوری،عامیانه یا هر شکل دیگری در اورد.در واقع زبانی که پویا نباشد به زبان مرده ای تبدیل میشود که به زودی مخاطبان خود را از دست می دهد و کلماتی که به غلط یا درست از زبان های دیگر وام گرفته شده اند،جای واژگان زبان مبدا را می گیرند.حرف هایی برای گفتن دارم که اگر بتوانم انها را از طریق مسیری درست هدایت کنم خیلی خوب خواهد بود.نمیدانم دقیقا از کجا و چه طور باید شروع کنم؟

    By Blogger جیرجیرک, at 5:23 PM  

  • منتظرم! (:

    By Anonymous Anonymous, at 2:15 PM  

Post a Comment

<< Home